Hjælp til editering af filer (awk, sed) ?

Jeg forsøger at lave et script der kan gøre følgende:

Jeg har en tekstfil der indeholder en række navne med en
tilhørende beskrivelse:

Fil: 'navne-liste'

 navn1    beskrivelse
 navn2    beskrivelse
 navn3    beskrivelse
 navn4    beskrivelse
 navn5    beskrivelse
 navn6    beskrivelse
 navn7    beskrivelse
 osv....

----

Jeg ønsker at kunne kunne søge på et navn i filen 'navne-liste'
for derefter at tilføje navn og beskrivelse til en ny fil
kaldet 'brugere'.

Det har jeg løst ved at bruge 'awk' i et script:

Fil: sog-navn

 #!/bin/sh
 navn=$1
 awk '$1 ~ /^'navn'$/ {print $0}' navne-liste >> brugere

---

Jeg kan derefter kalde scriptet med:

 $sog-navn navn2

hvorefter navn2 og beskrivelse bliver tilføjet til filen 'brugere'.

Jeg ønsker ikke at skulle indtaste søge-navnene manuelt men
hente dem fra en fil der ser sådan ud:

Fil: sog-fil

 navn2
 navn4
 navn6

---

Og så ville jeg helst have hele scriptet samlet i ét script således,
at jeg blot køre ét script der derefter læse i den eksterne fil kaldet
'sog-fil', hvorefter filen 'brugere' bliver oprettet.

Jeg har tidligere programmeret i Pascal og dér ville jeg
ligge 'awk' ind i en while, hvor jeg læser en linje fra 'sog-fil'
gemmer linjen i variablen "navn" og gentager det indtil der
ikke er flere linjer i 'sog-fil'.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg løser dette i et script ?

Hilsen
 Michael