Problemer med tar fil

Jeg har et kæmpeproblem.....
I går nat gik min Linux ned(X gjorde ihvertfald) vist nok efter at jeg forsøgte at installere "sane"(som ikke virkede). Problemet opstod så her til morgen, da jeg ikke kunne starte X(fik en række fejlmeddelser). Nå, tænkte jeg så, det havde jeg ikke lige tid til, så i stedet besluttede jeg mig for at installere Linux igen(jeg har ikke installeret så meget, så det ville nok være det hurtigste). Jeg vil så bevare mine netscapesettings og andre finurligheder fra min brugerkonto, og tager en "tar cf perwn.tar perwn" af min brugerkonto, og jeg får en "perwn.tar"(jeg prøver at udpakke den, og det fungere fint), den lægger jeg så over på min Windows(vfat) partition, og geninstallere Linux. Så kopiere jeg min "perwn.tar" over i /home, og forsøger mig med "tar xvf perwn.tar", og intet sker, absolut intet. Jeg havde også taget en tar af min /root, og den kunne fint pakkes ud.
Hvad f..... skal jeg gøre, "perwn.tar" indeholder alle mine ting(regnskab, breve osv.) og jeg SKAL have adgang til det.
Det svar jeg ikke vil have er, at indholdet af "perwn.tar" er gået tabt, så hvis i kender et andet svar, så send det venligst så hurtigt som muligt.

mvh Per Wagner Nielsen