Re: [NOVICE] shared libraries - hvor og hvordan?

Atte Andre Jensen <sslug@sslug> writes:

> Mit system (fx  GnoRPM) kan ikke finde filen libpisock.so.3, selvom den
> ligger i /usr/local/lib/. Hvis jeg kører det program (Jpilot = sync
[...]
> or directory". Hvor skal filen ligge for at blive fundet af systemet???

Formodentligt leder systemet kun efter filer i /lib og /usr/lib

For at få systemet til at lede andre steder skal du indsætte en linie
i /etc/ld.so.conf med det katalog hvor du vil have systemet til at
lede efter libraries. Efter at du har rettet i ld.so.conf skal du lige
aktiverer rettelserne med ldconfig(8).

Det vil sige, gør følgende som root:

# echo /usr/local/lib >> /etc/ld.so.conf
# ldconfig

så burde det virke.

--
Peter