Re: [NOVICE] æ, ø og aa paa UK-keyboard

On Fri, Jul 21, 2000 at 13:56:15 +0200, Atte Andre Jensen wrote:

> Begge dele! Kort fortalt: jeg bor i Holland, hvor æ,ø og aa er en by i
> Rusland, og da mit danske keyboard gik ned købte jeg et her. Paa skolens
> (jeg gaa paa konservatoriet hernede) i-mac'er ligger æ, ø og aa som
> beskrevet. Saa jeg tænkte... Jeg har faktisk ikke gjort noget som helst
> for at faa æ og ø, bare installeret RH6.2 derudaf, og blev glædeligt
> overrasket over noget dansk dog virkede!!!

I konsol er det loadkeys(1), dumpkeys(1) og keymaps(5) du skal se på.
I DK vil man ofte anvende dk-latin1.map  keyboard fil i konsol.
I debian findes den under /usr/share/keymaps/i386/qwerty/dk-latin1.map.gz
Her kan man lave sin egen uk-dk-tastatur.map; og man indstiller RH
til ad mystiske veje at den skal anvende denne fil i opstart.

I X er det letteste nok at se på xmodmap(1) og lave en
~/.Xmodmap fil med ændringerne, så de ønskede tastekombinationer
giver det ønskede resultat.