Re: [NOVICE] At lave en ny startdiskette

On Sat, Jul 22, 2000 at 23:28:02 +0200, gunner carstens wrote:

> Først lavede jeg rdev  -h   for at specificere min rootdevice.
> Så  lavede jeg rdev /boot/linuz  om til den korrekte sti (/dev/hda2 tror
> jeg det var)
> Så checkede jeg at rdev -h at den nu var på det korrekte sted, og det
> var den.

Vent med det til det er kopieret over på diskette, og brug disketten
direkte ( /dev/fd0 )

> Så skulle jeg formattere min disk med fdformat . Det ville den ikke.

Hvorfor ikke?,
forkerte options til fdformat ?
fejl ved formateringen (defekt diskette) ?
forkert devixe, måske du skal bruge /dev/fd0u1440 (eller hvad den
nu måtte hedde i din linux distribution)

Evt. installer superformat, den er langt bedre end fdformat, debian har
anvendt superformat i meget langt tid . (superformat er del af fdutils pakken)

> Så brugte jeg setfdprm hvor jeg lavede denne (hjemmelavede?) kommando:
> setfdprm /dev/fd0 1400/1400  (1400 da det er en 1.4 MB floppy) Det
> lykkedes - ingen errorcodes.
>
> Så ville jeg kopiere med kommandoen:  dd if=/boot/vmlinuz of=/dev/fd0
> bs=8192
>
> Linux skriver : 79+1 records in  79+1 records out.

Nu burde du med rdev teste root parttion mv. på disketten.

> Jeg lader floppy'en sidde i og rebooter. Linux siger efter nogen tid
> midt i bootningen: kernel panic ( og så vist nok noget med at den ikke
> kan finde et eller andet - kan desværre ikke huske det og fik det ikke
> skrevet ned)

Kan jo være forkert root-partition der er sat med rdev,
men kan også være fejl på disketten.