Re: Sv: [NOVICE] At lave en ny startdiskette

On Sun, Jul 23, 2000 at 11:43:24 +0200, gunner carstens wrote:

> Jeg skriver : "fdformat /dev/fd0"
> Linux siger: "Could not determine current format type: no such device"

Måske det er /dev/fd0u1440 eller /dev/fd0h1440 eller noget i den
stil, idet typen ikke kan ses af /dev/fd0 .

Med superformat ( if fdutil pakken ) :

          superformat /dev/fd0 hd
"hd" angiver at det er high density (1440 på 3.5")

kan findes på:

http://SunSITE.auc.dk/linux/RPM/contrib/libc6/i386/fdutils-5.2-4.i386.html

> "rdev" siger "/dev/hdc5"
>
> "rdev /dev/fd0" siger "root device "/dev/hda2"
> Skal de være ens?

root-device skal være der hvor din linux root-partition er (/).

Er / mountet på /dev/hda2 eller /dev/hdc5 ?

"mount" kaldet uden parametre vil vise dette, jeg har f.eks.:

  /dev/sda6 on / type ext2 (rw)
  proc on /proc type proc (rw)
  /dev/sda7 on /usr type ext2 (rw)
  /dev/sda8 on /home type ext2 (rw)
  /dev/sda9 on /opt type ext2 (rw)
  /dev/sda4 on /W95 type vfat (rw,noexec,nosuid,nodev,uid=65534,gid=6,umask=006)
  /dev/hda8 on /mount/hda8 type ext2 (rw,nosuid,nodev)
  /dev/hda9 on /mount/hda9 type ext2 (rw,nosuid,nodev)
  automount(pid422) on /amnt type autofs (rw,fd=5,pgrp=422,minproto=2,maxproto=3)

Så i mit tilfælde er "/" mountet på /dev/sda6 og en boot-diskette
skal have /dev/sda6 .