Re: [NOVICE] Kan ikke oprette /boot

John Brinck wrote:

> Jeg kan ikke oprette /boot partitionen på min 20Gb hd, med 4
> partitioner a 5 Gb. Win98 ligger på den første, misc. data på
> partition nr. 2 og 3. og 4. partition er ikke formateret og var tænkt
> til Linux. Jeg forsøger med RH 6.1 - hjælp!
>
> Hilsen John (Linux-newbee)
> PS: Fejlteksten er iøvrigt noget i retning af "ikke nok plads" -
> umiddelbart noget sluder (mere end 2 GB fri), men sikkert korrekt i
> Linux-sprog.

Det er næppe Linux der giver anledning til problemerne. Når Windows skal
funger i en dual boot(og i det hele taget) er du nød til at anvende en
dos partionstabel (som du også gør). Den har nogen restriktioner, der
kan kun være 4 primærpatitioner og en udvidet primærpatition kan højst
indeholde 4 logiske. Desuden kan der kun være 1 primærpartion aktiv ad
gangen. Alt dette  er Linux ganske vist i det store hele ligeglad med.
Linux kan se alle partioner kan kan ogse have flere end 4 logiske
pationer i en primærpartion.  Det jeg tror der går galt er som følger.
De 4 partioner du har består sikkert at 1 primærpation med windows og en
udvidet partion med 2, 3 og 4( det er nemlig den eneste måde Windows kan
se dem på ). Det der så er problemet er at den fri plads kan befinde sig
2 steder, dels som fri plads plads inden for den udvidet partition
og del som ægte fri plads. Jeg ved ikke hvad det er du bruger når du
prøver at lave din bootpartition, men programmet prøver sikket at lave
den det forkerte sted. I øvrigt er der ingen mening i at bruge en særlig
partition på boot når den kommer til at ligge som den sidste. En lille
boot partion bruges for at flytte kærnen indenfor 1024 cylinder grænsen,
men det er andre løsninger på, med henvisning til de andre indlæg.

Med venlig hilsen

Poul-Erik Andreasen