Re: [NOVICE] Opsætning af micro netværk

Niels Kolloff wrote:

> forskellige konfigurationer? Findes der en kogebog om opsætning af et lille
> netværk? Jeg har set at Frank har skrevet en lille guide, men som jeg kan
> forstå kun gællder til Derbian? Jeg køre Mandrake 7.0
> Jeg forstiller mig at jeg skal sætte mig ind i:

1. Du skal have installeret netværk på din computere - begge to...
2. Du skal læse lidt omkring opsætning af route tabellen for at de to
maskiner
kan snakke sammen.

Herfra vil det nok være i denne rækkefølge...

1. Sørge for at din linuxbox kan koble på netværket (hvis Internettet er
det vigtigste)
2. Installation af IP-Masqurading - meget nemt hvis du har en 2.2.x
kerne

  Hvis du har ipchains installeret og Ip-masqurading i kernen (hvilket
er
  default for 2.2.x kernerne) så kan du gøre følgende.

  $ echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

  Dette gør ipchains i stand til at opsnappe ippakker på netværket og
forwarde
  dem frem og tilbage mellem nettet og windows maskinen.

  $ ipchains -A forward -s 192.168.1.0/24 -d 0/0 -b -j MASQ

  Dette gør ipchains i stand til at masqurade alt hvad der kommer fra
  192.168.1 netværket ud på nettet (hvis du er koblet op). Du skal
  selvfølgelig sætte det ipnummer din windåse køre på eller dens
ipnummer
  hvis du kun vil have at den/det ipnummer skal kunne masqurades.

  Din windåse skal have linuxboxens ip som gateway. Gøres under
  controlpanel|network|tcp/ip->gateway eller lige deromkring.

  Din linuxbox skal have en route til det netværk som windåsen sidder på
eller
  det ipnummer som den har, eg.:

  $ route add [-net/-host] [ipnetværk eg. 192.168.1.0 netmask   \
      255.255.255.0/ipnummer på windåse] gw 192.168.1.1

  Hvor 192.168.1.1 er linuxboxens ipnummer...

3. Installere Samba - så du kan dele filer og printer
4. Installation af printeren på din linuxbox og sætte den op i Samba

5. Læs en masse howtos på nettet eller download dem og læs dem offline
:-) Især dem der har intersse og ikke dem du tror du aldrig får brug for
før den dag du sidder og keder dig :-)

Hygge
--
Bjarke Bruun - E-mail: sslug@sslug http://linux.hhknet.dk