Re: [NOVICE] SUSE 6.4 og brugergrænseflade

Reply to messageid <sslug@sslug> written on Thu, 27 Jul 2000 14:46:48 +0200 by Ulrik Thomsen
> Jeg har netop installeret SUSE 6.4 (fra den "fulde" version - 6 CD'er)
> på min nye computer, som også kører Win98 på samme harddisk (dualboot
> med LILO i MBR).
> Da installationen var omtrent færdig (jeg har valgt passwords, men ikke
> noget med brugergrænseflade) genstartede linux, og der kom et
> fuldstændig ulæseligt skærmbillede frem (små prikker og firkanter i
> forskellige farver uden et eneste bogstav). Ctrl+alt+F2 skiftede bare
> til et andet lige så ulæseligt skærmbillede.

Det sker fordi X-serveren ikke blev sat korrekt op under
installationen. Jeg har det samme problem med min bærbare. På den er
det mig simpelthen ikke muligt at sætte X-serveren korrekt op under
installation. Jeg kan dog genstarte et par gange, og til sidst får jeg
en brugbar virtual terminal på Ctrl-Alt-Fx. Jeg starter YaST som root,
fortæller at maskinen skal startes med ASCII brugerflade og ikke GUI,
og genstarter igen. Så kan jeg lege med X-serveren (for mit vedkommende
drejer det sig om at jeg har været nødt til at hente en lettere
ombygget Mach64 X-server på nettet og den sætter jeg så ind i stedet
for den originale).
Hovedsagen er, at du skal have standset den X-server, systemet forsøger
at køre. Ctrl-Alt-Bcksp virker ikke altid, idet det som regel bare
genstarter X-serveren i stedet for helt at standse den.

Prøv det. Hvis det ikke virker, har jeg ikke rigtig andre idéer end at
installere forfra, og være opmærksom når du når til X-konfigurationen.
Der skal du så sige nej til at maskinen skal starte med GUI.

--
Med venlig hilsen/Best regards
David List