c++ begynder vanskeligheder

Hej

Jeg lige begyndt at læse om C++ programmering og har to problemer.
1) Jeg kan ikke eksekvere de programmer som jeg laver. Hvis jeg skriver
program navnet  i kommando fortolkeren så svarer den command not found.
Hvis jeg klikker på den sker intet.
Jeg er helt grøn, kan nogen hjælpe mig ?

Jeg har fulgt et eksempel fra bogen "Friheden til at ....."  bl.a

#include <iostream.h&#62
void read2(int&,int&);
void writeMax(int);
{
  int val1,vall2,maxVal;
  read2(val1,val2);
maxVal = (val1>val2)?val1:val2;
writeMax(maxVal);
  return
 }

osv.

Når jeg så kalder oversætteren for jeg en fejl meddelse der siger :
"filnavn" :4:  ´#include expects  "FILLNAME" or <FILLNAME>

Betyder det at der mangler et  filnavn i linie 4 eller hvad ?

 Hans