Mandrake 9.1 opstart problemer

Jeg ved ikker rigtigt om det her går godt, det er første forsøg på at skrive til denne nyhedsgruppe, så i må bære over med mig hvis det ikke helt går som det skal.

Jeg har installeret Mandrake 9.1 og kørt med det et par måneder, men da jeg bootede for et par dage siden startede Mandrake ikke op med den sædvanelige login skærm men istedet en dos agtig promt hvor der stod "login: ". Jeg har haft success med at logge ind med en bruger men kan ikke logge ind som root, så måske er det mit root password der er expired? Jeg har prøvet at skrive "reboot" hvorefter Mandrake afvikler en simple_root_authen - dvs. jeg skal indtaste root passwordet, og det går som det skal.
Hvis jeg skriver startx får jeg følgende fejlmeddelse: ([usr] er skrevet istedet for login navn).
Using authority file /home/[usr]/.Xauthority
Writing authority file /home/[usr]/.Xauthority
Using authority file /home/[usr]/.Xauthority
Writing authority file /home/[usr]/.Xauthority

execve fail for /etc/x11/x (errno 2)
giving up
xinit: No such file or directory (errno 2): unable to connect to x server
xinit: Nu such process (errno 3): Server error.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe for jeg er helt fortabt.

Med venlig hilsen
Martin