Re: [NOVICE] Guide til PHP & Apache

On Thu, 1 Jan 2004 21:30:56 +0000 (UTC),
Henrik Storner <sslug@sslug>
wrote in <sslug@sslug>:

> Jeg ved ikke hvilken Linux-distro du bruger, men jeg har svært
> ved at forestille mig en distro, der ikke indbefatter Apache+PHP
> som standard. Så hvorfor ikke bare bruge det, der formentlig
> følger med?

Fordi jeg gerne vil laere at haandtere den software, jeg anvender.

> I øvrigt er det beskrevet i README.configure som følger med din
> Apache source.

Ja ja, men det hjalp mig ikke synderligt i gaar. Det er da muligt, jeg
laeser "opskriften" som Fanden laeser biblen, men det her er hvad jeg
fik ud af det:

sslug@sslug:~/packages$ tar -xzf apache_1.3.27.tar.gz
sslug@sslug:~/packages$ tar -xzf php-4.3.4.tar.gz
sslug@sslug:~/packages$ cd apache_1.3.27
sslug@sslug:~/packages/apache_1.3.27$ ./configure --prefix=/usr/local/apache > \
sslug@sslug:~/packages/apache_1.3.27$ cd ../php-4.3.4
sslug@sslug:~/packages/php-4.3.4$ ./configure --with-apache=../apache_1.3.27 > \
> ./configure_output 2>&1 &
sslug@sslug:~/packages/php-4.3.4$ make -j4 > ./make_output 2>&1 &
sslug@sslug:~/packages/php-4.3.4$ su
Password:
dt:/home/david/packages/php-4.3.4# make install > ~/php_install.log 2>&1 &
dt:/home/david/packages/php-4.3.4# exit
sslug@sslug:~/packages/php-4.3.4$ cd ../apache_1.3.27
sslug@sslug:~/packages/apache_1.3.27$ ./configure --prefix=/usr/local/apache \
> --activate-module=src/modules/php4/libmodphp4.a

"Opskriften" i README.configure bruger filen
src/modules/php3/libphp3.a, men da jeg har php4 og den ovenfor naevnte
fil er den eneste statisk linkede under src/modules/php4 maa jeg gaa
ud fra at det er den jeg skal bruge. Ret mig hvis jeg tager fejl.
Herefter foelger output fra configure scriptet:

Configuring for Apache, Version 1.3.27
 + using installation path layout: Apache (config.layout)
 + activated modphp4 module (modules/php4/libmodphp4.a)
Creating Makefile
Creating Configuration.apaci in src
Creating Makefile in src
 + configured for Linux platform
 + setting C pre-processor to /usr/local/bin/gcc -E
 + checking for system header files
 + adding selected modules
 + using builtin Expat
 + checking sizeof various data types
 + doing sanity check on compiler and options
Creating Makefile in src/support
Creating Makefile in src/regex
Creating Makefile in src/os/unix
Creating Makefile in src/ap
Creating Makefile in src/main
Creating Makefile in src/lib/expat-lite
Creating Makefile in src/modules/standard
Creating Makefile in src/modules/php4
sslug@sslug:~/packages/apache_1.3.27$ make -j4

Her foelger en masse output fra den sidste 'make'. Den fejler til
sidst saaledes:

mod_php4.c:937: warning: (near initialization for `php4_module')
mod_php4.c:938: error: `NULL' undeclared here (not in a function)
mod_php4.c:938: warning: excess elements in scalar initializer
mod_php4.c:938: warning: (near initialization for `php4_module')
mod_php4.c:952: error: `NULL' undeclared here (not in a function)
mod_php4.c:952: warning: excess elements in scalar initializer
mod_php4.c:952: warning: (near initialization for `php4_module')
mod_php4.c:952: warning: data definition has no type or storage class
../../include/http_conf_globals.h:85: error: storage size of
`ap_bind_address' isn't known
../../include/http_conf_globals.h:115: error: storage size of
`ap_server_root' isn't known
../../include/http_conf_globals.h:116: error: storage size of
`ap_server_confname' isn't known
../../include/http_conf_globals.h:126: error: storage size of
`ap_coredump_dir' isn't known
make[4]: *** [mod_php4.o] Error 1
make[3]: *** [all] Error 1
make[2]: *** [subdirs] Error 1
make[2]: Leaving directory `/home/david/packages/apache_1.3.27/src'
make[1]: *** [build-std] Error 2
make[1]: Leaving directory `/home/david/packages/apache_1.3.27'
make: *** [build] Error 2
sslug@sslug:~/packages/apache_1.3.27$

Og saa var det jeg gik paa jagt med Google...

Jeg proever med axps som du foreslaar og vender tilbage. Foreloebig
tak for svaret.

Med venlig hilsen
David List