Re: [NOVICE] Nyt tastatur med et hav af knapper

On Tue, Jan 06, 2004 at 12:09:01AM +0100, Henning Petersen Wangerin wrote:
> Hejsa!
>
> Hej fik sådan et fint nyt tastatur med et hav af ekstra knapper i
> julegave. Der virker fint som normalt tastatur, men det ville da være
> slojt at kunne får lidt glæde ud af alle de mange ekstra taster.
Jeg regner med at du skal bruge det i X.

I det tilfælde er første skridt at starte programmet xev. Det er et
program som skriver ud alle X events det modtager. Disse inkluderer bla.
tastetryk. I vinduet kan du så prøve at trykke på en af de specielle
taster. I konsollen skulle der så meget gerne komme noget frem i stil
med:

KeyPress event, serial 27, synthetic NO, window 0x2800001,
    root 0x51, subw 0x0, time 1277788093, (107,36), root:(612,387),
    state 0x10, keycode 38 (keysym 0x61, a), same_screen YES,
    XLookupString gives 1 characters:  "a"

Det interresante her er:

	keycode 38 (keysym 0x61, a)

I nogle tilfælde er der ikke et keysym tilknyttet til tasten. Det kan du
så gøre med xmodmap kommandoen, f.eks:

xmodmap -e 'keycode 38 = F13'

(lad være med at køre kommandoen. Den remapper din A-tast til F13).

Hvis der ikke kommer noget event når du trykker på tasten, så mangler
enten X eller kernen support for dit keyboard (jeg er ikke helt sikker
på hvordan kommunikationen imellem kernen og X virker).

Når du har fundet alle keycodes til dine ekstra taster kan du putte dem
ind i ~/.Xmodmap, hvor hver linie er "keycode xx = yy".

Nu håber jeg at det hjælper.