Re: [NOVICE] glemt pw til MySQL

On Sat, 10 Jan 2004 21:31:53 +0100,
Bjørn Fahnøe <sslug@sslug>
wrote in <sslug@sslug>:
> Jeg har glemt mit password og måske også administratornavn til MySQL.
> Jeg har ikke brugt det længe, men et par programmer bruger det så jeg kan ikke bare reinstallere.
> Kan jeg gøre noget, det er jo på min egen maskine

Jeg havde selvsamme problem for faa dage siden. Genstart MySQL med
--skip-grant-tables option (indsaet det evt. midlertidigt i linien i
/etc/init.d/mysql eller hvad du nu bruger til at start MySQL), udsted
foelgende:
# mysql -h localhost mysql
og ret i tabellen 'user':

mysql> update user set password=password('det_ny_password') where
> user='root' and host='localhost';
mysql> flush priviliges;

Erstat det_ny_password med dit oenskede password.
Den sidste query genindlaeser brugernes privilegier. Saa vidt jeg ved
behoever du ikke genstarte MySQL efter dette, men det gjorde jeg dog
selv (husk at fjerne --skip-grant-tables option foerst, hvis du har
indsat det i startup scriptet).

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List