AMaVIS virus scanning (og sikkerhed) i SuSE - hvordan?

I min nye SuSE 9.0 opsætning forsøger jeg at aktivere antivirus programmet 'AMaVIS'.

Jeg har installeret programmet der følger med pakken via Yast. Men jeg kan ikke se, at jeg kan aktivere applikationen nogen steder, efter at have installeret den.

Tilsydeladende aktiverer man virusscanningen i Yast/Network Services/Mail Transfer Agent  (iflg brugermanualet). Men jeg har lidt berøringsangst her: sidst jeg rodede med dette begyndte der at ske mærkelige ting. En sær 'sysconfig' fil på mit skrivebord, et mærkværdigt brugernavn i konsole (sslug@sslug>...istedet for blot 'sslug@sslug>') ); etc. Jeg endte med at geninstallere SuSE for at få ryddet op!
Derfor vil jeg gerne vide præcist hvordan man korrekt implementere AMaVIS før jeg roder videre. Min Email fungerer allerede, så hvad det angår behøver jeg ikke gå ind i Yast's Mail Transfer Agent igen - måske laver jeg mere rod end orden!

Kan nogen på listen hjælpe med en meget pædagogisk forklaring ville jeg være glad.

Et par tillægsspørgsmål, hvis nogen ligge inde med viden her:

Jeg har intet begreb om virus i forhold til Linux - blot har jeg forstået at problemet er mindre her end på Windows, og det var en væsentlig årsag til at jeg tog springet og kastede mig ud i Linux. Fremover vil jeg tilstræbe kun at gå på nettet via Linux, og trække stikket helt ud fra internet når jeg bruger Windows! I den forbindelse er jeg nysgerrig omkring:

1. Scanner et program som AMaVIS kun for virus der angriber Linux, eller scanner det også for virus der angriber Windows?

2. Kan virus der påvirker Windows på nogen måde slippe over på min Windows-partition, sålænge jeg ikke manuelt flytter filer fra Linux til WIndows partitionen?

3. et problem der virkerligt har plaget mig på Windows er 'orm', bl.a. diverse 'W32' orm, der så vidt jeg forstår ikke kommer via email, men sniger sig ind blot jeg har åbnet for internetforbindelsen. Er det korrekt forstået at den slags 'orm' ikke er omfattet af virusscanning, men at de tilgengæld kan stoppes af den 'Firewall' der følger med SuSE 9.0? Eller skal jeg foretage mig yderligere (f.eks gå ind og implementere 'level 1' eller ''2' i Yast/Security and Users/Security Settings?)

4. og sidst, i forhold til den slags 'orm' igen, kan det der evt måtte komme via min internetadgang igennem Linux, på nogen måder slippe over til Windows partitionen igennem Linux?

Det var en masse spørgsmål - jeg forventer ikke svar på alle, men det ville være skønt med noget pædagogisk formidlet viden omkring nogen af dem.

venlig hilsen Jens