Mail i Sylpheed vs KMail?

Jeg er netop gået ombord i Linux (SuSE 9.0, KDE), og alt er endnu nyt og indviklet.

Jeg forsøger at bestemme mig for hvilket Mail program jeg skal bruge, og jeg vil gerne have lidt feedback her fra listen.

På Windows, som jeg 'emmigrerer' fra, bruger jeg Eudora, som jeg har været meget tilfreds med.

Sylpheed skulle være meget kompatibelt med Eudora, og derfor er jeg umiddelbart mest stemt for Sylpheed. Jeg har leget med det, og det har et hav af features, som tilgengæld er lidt svære at finde rundt i. Specielt forekommer det mig irriterende at man tilsydeladende ikke kan bruge filtre på een (markeret) mail ad gangen, men at alle mails i indboxen bliver filtreret samtidigt når man aktiverer 'filtrer'. Kan der laves om på det?
Det forekommer mig ligeledes ret omstændigt at åbne attachments - fordi jeg ikke kan forstå den command-line prompt jeg får, når jeg forsøger. Har nogen en pædagogisk instruktion her?

KMail lader til umiddelbart at have en mere 'smooth' og bruger-venlig grænseflade, som tilgengæld ikke har så mange ('customizable') features som Sylpheed. Jeg har f.eks. ikke engang kunnet finde en 'export' funktion, og derfor er jeg betænkelig ved at gå ombord i KMail, hvis jeg ikke kan eksportere hele molivitten til et andet mail-program senere (kompatiblet med KMails eksport formater). Har jeg overset en eksport funktion i KMail?

Endelig må det være muligt at gå ind og flytte mailfilerne i pågældende foldere (for henholdsvis Sylpheed og KMail) manuelt, og forsøge sig med at få andre mailprogrammer til at læse dem. Hvor findes de pågældende mail-filer?

Tilsvarende, er det muligt med eet af programmerne (eller begge), samtidigt at have adgang til samme mail, via (f.eks.) Pine, i shell (Konsole), hvis man skulle have lyst til det?

Alle råd og evalueringer vdr mail på Linux (men specielt vdr Sylpheed vs KMail) er meget velkomne. Blot beder jeg om meget pædagogiske formuleringer, da jeg er absolut nybegynder.

mvh Jens