Dappix og ødelagt harddisk

Jeg har en maskine med dual boot windows XP og gentoo-linux.

Jeg skulle teste en Dappix på den og satte cd'en i og genstartede.

Gik ind i BIOS og forsøgte at lave den om til at boote fra CDROM. Fik det ikke lige læst ordentligt så jeg gik ud af bios uden at save, rebootede og ville starte XP.

XP kommer med sort skærm og en tekst om at jeg kan vælge mellem fejlsikret tilstand, som sidste configuration, eller normal start.
Jeg når ikke at læse det hele før det timer ud og den vælger selv.

Windows laver sort skærm men en lille ubevægelig cursor øverst i venstre hjørne.

Jeg trykker genstart på maskinen og vælger igen Windows for at se om jeg kan læse valgene igen. Det kunne jeg og jeg vælger 'som sidste configuration' og får igen sort skærm med lille cursor i øverste venstre hjørne.

Prøver så at genstarte en gang til og vælger denne gang 'gentoo'. FÅr nu kernel panic og den vil ikke starte :-(

Genstarter så en gang til og går ind i bios, finder ud af hvordan jeg vælger at boote fra CD først og får nu startet knoppix op. Dejligt.

Hvordan er det lige at jeg redder min harddisc så jeg ikke skal til at geninstallere min Windows XP og min gentoo?

Jeg skal til at foreslå Dappix til nogle skolefolk. Det er ikke så fedt hvis de oplever det samme med deres egne maskiner. SÅ bliver jeg nødt til at bede dem om at lave backup før de starter Dappix.

Har jeg lavet en fejl eller er der andre der har samme erfaring som jeg?

mvh Gunner