Re: [NOVICE] Mail i Sylpheed vs KMail?

Jens Kjaerulff wrote:

> KMail lader til umiddelbart at have en mere 'smooth' og bruger-venlig
> grænseflade, som tilgengæld ikke har så mange ('customizable') features
> som Sylpheed. Jeg har f.eks. ikke engang kunnet finde en 'export'
> funktion, og derfor er jeg betænkelig ved at gå ombord i KMail, hvis jeg
> ikke kan eksportere hele molivitten til et andet mail-program senere
> (kompatiblet med KMails eksport formater). Har jeg overset en eksport
> funktion i KMail?

Det behøver du ikke at være bange for. De har ikke lavet deres egne
formater.
Der er to formater for mail: mbox og maildir.
I Maildir består mailfoldere bare af en katalogstruktur, hvor hver mail
ligger i sin egen mbox fil.

Der er værktøjer til at kopierer mellem de to formater.
Min sylpheed-claws bruger Maildir.
Kmail (min er v1.5.4) kan begge dele så du kan bare sætte Kmail til at bruge
samme format (formodentligt maildir) som Sylpheed.
Du kan også konvertere med Kmail. Lav en tom mail-mappe i det format, du vil
have og copy/paste dine mails ind i den.

> Endelig må det være muligt at gå ind og flytte mailfilerne i pågældende
> foldere (for henholdsvis Sylpheed og KMail) manuelt, og forsøge sig med at
> få andre mailprogrammer til at læse dem. Hvor findes de pågældende
> mail-filer?

Det afhænger af konfigureringen.
Min Kmail bruger $HOME/Mail og sylpheed $HOME/smail
Mozilla-thunderbird bruger
$HOME/.mozilla-thunderbird/default/2blabla.slt/Mail/Local Folders

> Tilsvarende, er det muligt med eet af programmerne (eller begge),
> samtidigt at have adgang til samme mail, via (f.eks.) Pine, i shell
> (Konsole), hvis man skulle have lyst til det?

Ja, du kan sætte alle mailklinterne til at bruge samme format og samme
katalog, så kan du skifte så tit, du vil.
Eller du kan bruge IMAP.

> Alle råd og evalueringer vdr mail på Linux (men specielt vdr Sylpheed vs
> KMail) er meget velkomne. Blot beder jeg om meget pædagogiske
> formuleringer, da jeg er absolut nybegynder.

Jeg synes også du skulle se på mozilla-thunderbird.  Efter v. 0.4 er den
rigtig god.

Evolution skulle også være god.

Brug IMAP, hvis din mailserver kan.
Brug SSL til at hente post, hvis du kan.
Brug TLS og autorisering til at sende post hvis du kan.

De tre råd er især aktuelle, hvis du har en bærbær, læser post fra flere
steder eller har et trådløst net. Kmail har en "Se hvad server understøtter
knap". Desværre er der nok ikke mange udbydere der har meget at det, men så
må man jo have sin egen mailserver.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard