Re: [NOVICE] AMaVIS virus scanning (og sikkerhed) i SuSE - hvordan?

On Mon, 12 Jan 2004 15:01:16 -0800, Jens Kjaerulff <sslug@sslug> wrote:

<snip> Jeg
endte med at geninstallere SuSE for at få ryddet op!
Du kunne nok have klaret dig med af afinstallere amavis og derefter geninstallere den.

1. Scanner et program som AMaVIS kun for virus der angriber Linux, eller scanner det også for virus der angriber Windows?
Det sidste.

2. Kan virus der påvirker Windows på nogen måde slippe over på min Windows-partition, sålænge jeg ikke manuelt flytter filer fra Linux til WIndows partitionen?
Ja. Det er sådan set underordnet om du får filerne ind det ene eller andet stad fra. Hvis de bliver læst med Outlook kan en mail-virus fungere. Dit antivirusprogram bør helt slette vedhæftede filer der er eksekverbare, og undersøge filer på maskinen for at se, om de er inficeret..

3. et problem der virkerligt har plaget mig på Windows er 'orm', bl.a. diverse 'W32' orm, der så vidt jeg forstår ikke kommer via email, men sniger sig ind blot jeg har åbnet for internetforbindelsen. Er det korrekt forstået at den slags 'orm' ikke er omfattet af virusscanning, men at de tilgengæld kan stoppes af den 'Firewall' der følger med SuSE 9.0? Eller skal jeg foretage mig yderligere (f.eks gå ind og implementere 'level 1' eller ''2' i Yast/Security and Users/Security Settings?)
Prøv at se på squid. Det er en proxy server, som i kombination med en firewall ikke tilader den slags at komme igennem. Kræver to netkort. Et mod den ydre versen og at andet mod den indre. Alt hvad du henter på nettet kommer til dig ved at du "bestiller" det hos squid, som så henter det fra den ydre verden, og sender det videre til dig. Du kan naturligvis stadig få hentet noget snavs hjem med virus i, men der er ingen der kan snige sig ind imens der hentes, da det jo er din Linux (squid) der henter.

4. og sidst, i forhold til den slags 'orm' igen, kan det der evt måtte komme via min internetadgang igennem Linux, på nogen måder slippe over til Windows partitionen igennem Linux?

Hvad med at skrotte de programmer der kan eksekvere ting og sager bag din ryg? Skift til Mozilla, Opera eller så at sige hvad som helst andet end MS programmer til at gå på nettet med.