Ekstern CD-brænder kompatibel med SuSE 9.0?

Jeg er ganske ny linux-bruger, med SuSE 9.0 indstalleret på en laptop.

Jeg skal have mig en ny ekstern CD-brænder. Jeg vil høre om nogen her
har købt en sådan for nylig, som umiddelbart virkede sammen med SuSE
9.0. (via USB). I så fald ville jeg være glad for at høre præcist
hvilket drev det var, så jeg kan gøre nummeret efter. (Det skal helst
også virke med Windows, men det går jeg ud fra er et mindre problem. Har
nogen erfaringer her, høre jeg det også gerne.)

Som jeg har forstået det, kan der være kompatibilitets-problemer imellem
det chipset der sidder i kabinettet på et sådant eksternt drev, og de
eksisterende drivere på SuSE 9.0.; og tilsvarende imellem de drivere der
typisk følger med drevet, og SuSE 9.0.

Jeg er helst fri for at skulle rette i systemfiler, forsøge mig med
diverse downloadede drivere, etc., og jeg håber at nogen her på listen
har erfaring med en let løsning.

Ellers høre jeg også gerne hvordan man evt. lettest muligt kan tackle
problemet.

mvh Jens