Re: [NOVICE] Flere linux distroer på en pc?

Mads H H Madsen wrote:
Jeg har kikket lidt på den suse distro jeg har fået, men blev lidt usikker på hvilken installations metode jeg skulle vælge? , det virkede som om at suse ville overskrive min mandrake 9.1

Lige præcis SuSE syntes jeg var vanskelig at få installeret uden den overskrev alt muligt. Det endte også med at jeg mistede min /boot/grub/grub.conf, men hvad.

Er der et sted hvor jeg kan læse lidt mere om installering af flere distroer på een maskine?

Jeg har ikke selv ledt, så jeg ved det ikke.

Jeg vil jo helst være sikker på hvad jeg laver og ikke at ødelække noget af det jeg allerede har på min maskine.

Hmm, det er faktisk svært hvis du ønsker at dele så meget som muligt mellem distroerne. Det kræver lidt planlægning og det nemmeste er en frisk start. Men når man først har fået sat et fornuftigt system op, kan man installere, fjerne og geninstallere så meget man lyster, da /home osv. er helt separat.

Det man ønsker at gøre er at lave en normal partition man bruger til /boot, og så en LVM-partition man bruger til sine distroer.

Hvad er LVM?

LVM står for Logical Volume Manager og er en slags virtuelt partitionssystem. Man kan sige det deler en partition op i flere små. Mange flere, så mange du vil have. Det er en meget meget rar ting når man sidder med mange distroer, hvor man egentlig er interesseret i mange partitioner.

Som sagt så bruger man altså LVM-partitionen til distroerne. I LVM laver man så bare en /tmp-, swap- og /home-partition under installation af første distro, og selvfølgelig også en partition til /. Ved næste distro nøjes man med / og mounter de andre eksisterende partitioner. Her skal man så holde tungen lige i munden, man skal selvfølgelig ikke formatere dem, og det med bootloader er nok også at fraråde, da ens eksisterende grub.conf ellers ryger med stor sandsynlighed. Det er ret let at tilføje et ekstra punkt til grub selv, det gøres med en vilkårlig tekst-editor.

Man får nok lidt problemer på sin /home partition - man skal sørge for enten at holde bruger- og gruppe-id'er i sync mellem distroer eller begynde at lege lidt med at have en server stående til netop det formål.

Men her er hvad JEG ønskede at gøre - jeg ville gerne have mulighed for så mange distroer på maskinen som muligt, plus NetBSD, FreeBSD og BeOS. Bare fordi. Jeg har to 80 gig harddiske, og jeg ville gerne have dem RAID'et, i hvert fald i Linux.

Hver harddisk endte med først at have en lille 1 gig partition, så to på 5 gig og så en stor en der fyldte resten. På første harddisk er hda1 så min /boot (den kan ikke LVM'es), så kommer der en NetBSD, FreeBSD og en Linux RAID. På den anden harddisk er /hdc1 en vfat-partition, fordi jeg gerne vil kunne udveksle lidt ting mellem OS'erne, og jeg endte også med at smide FreeDOS på den, bare fordi det var muligt. Så kommer BeOS, så kommer en tom (Solaris ville ikke lege med, desværre), og så den anden del af RAID-setup'et.

RAID-partitionen blev sat op som sædvanlig (dette er trivielt med både MDK og Fedora), på denne kører der så LVM-systemet. LVM-systemet har så en partition til /home, /tmp og swap (så swap er altså OGSÅ på RAID) og for hver distro lavede jeg også en partition til /, bare løbende. Og så var det ellers bare om at komme i gang med at hive iso'er ned og installere til jeg var blå i hovedet :)

Carsten Sørensen