Re: [NOVICE] Problem med X-server og S3 video

On Monday 26 January 2004 02:05, you wrote:
> Hej
>
> Jeg har lige installeret Mandrake Linux 9.0 på min
> datters Pentium 133 MHz, dual-boot med Win98. Vi
> har dog fravalgt KDE og Gnome p.gr.a. maskinens
> begrænsede resurser, men hun vil lige så gerne bruge
> IceWM, så det er ikke noget problem.
(kde er acceptabelt på f.eks 166 48mb ram.)
IceWm er super godt til små maskiner. :-)

> Installationen forløb uden problemer, da jeg havde fået
> lavet en brugbar boot-diskette efter 4 - 5 forsøg. Enten
> har jeg mange dårlige disketter eller også er
> Linux/Mandrake meget kræsen mht. boot-
> diskettekvaliteten.
Min erfaring er også at boot-disks skal være god kvalitet, for at virke
hvorfor?
Måske fordi det slider på en disk at blive skrevet fuld, på  den måde imaged.
Men hvad er der galt med lilo/grub?
hvis d r en gammel bios så brug grub.
Ellers for man bare lilo fejl 40.
Desuden går det så langsomt at boote fra diskette.
> [...]
> Ligegyldig hvilken jeg prøvede, fik jeg fejlen: (EE) s3(0):
> Ramdac probe failed.
> Efter at have prøvet en del forskellige kombinationer,
> skiftede fejlmeddelelsen til:
>   (EE) No core pointer device specified.
>   (EE) Unable to determine the screen layout.
>
> Til slut måtte jeg give op, og Linux kan derfor kun
> fungere i tekst-mode, hvor jeg beklageligvis ikke føler
> mig helt på hjemmebane, og som min datter bestemt
> ikke vil give sig i kast med.
>
> Hvad gør jeg nu?  Kortet virker fint under Win98.
> Er de en, der har et godt forslag til at komme videre?
Du kan evt. prøve at køre xf86config, og vælge (når du kommer til det) vesa
som grafikkort.(nummer 0) Det er mit bedste men noget usikre bud.
Havde lignende problem med et SIS 6225 som ikke er i x databasen, det virkede
med vesa. Held Og lykke.