Re: [NOVICE] Problem med X-server og S3 video

Jesper skrev:
> Min erfaring er også at boot-disks skal være god kvalitet, for at
> virke
> hvorfor?
> Måske fordi det slider på en disk at blive skrevet fuld, på  den
> måde imaged.
> Men hvad er der galt med lilo/grub?

Ikke spor. Jeg har installeret lilo som boot-loader, og det virker fint.
Jeg har udtrykt mig upræcist. jeg skulle have skrevet
installationsdiskette. PC'en kan ikke boote fra CD.

> Du kan evt. prøve at køre xf86config, og vælge (når du kommer til > det) vesa
> som grafikkort.(nummer 0) Det er mit bedste men noget usikre
> bud.

Jeg prøvede adskillige muligheder, før jeg gav op, og jeg overvejede
også vesa, men jeg husker ikke, om jeg rent faktisk prøvede den.

Frank skrev:
> Jeg ved den virker med Xfree86 3.x serverne
> (har selv sådanne kort i PCI udgave liggende).
> Jeg syntes at huske at der er/var problemer med de nyere Xfree86 > 4.x
> jeg ved ikke om de er løst.
> Har du mulighed for det, prøv at installere med Xfree86 3.x

Senere har jeg kigget på nettet og fundet ud af, at XFree86.org er en
guldgrube af information. Der står bl.a., at S3 968 er understøttet i
XFree86 4.3 (og 4.2), men kun hvis RAMDAC'en hedder IBM524,
TI3025 eller TrioDAC.  På mit kort hedder den IBM526, så det er
nok forklaringen på, at det ikke virker.
Den skulle imidlertid være understøttet af XFree86 3.3, så den vil
jeg prøve i første omgang
Så håber jeg blot ikke, at jeg har rodet for meget rundt i
indstillingerne i de første forsøg, men så må der vel være en default
xfree.conf (eller hvad den nu hedder), som jeg kan bruge som
udgangspunkt.

Tak til jer begge for input.

Mvh
Michael