Ubuntulinux hjælp & arrangement opsummeret

Hej Ubuntu-nye og møde-interesserede

Tak for at så mange var mødt op i aftes til Ubuntu-installationspartiet.

Lige en opsamling af Ubuntu-relaterede info for Ubuntu-nye:
Flere spurgte om spørgsmål og svar til Ubuntu, og jeg er selv begejstret
for Wiki ideen - så jeg vil gerne støtte Jespers idé med at benytte og
udbygge spørgsmål og svar siden til Ubuntu:
    * http://wiki.sslug.dk/Ubuntu_FAQ

Desuden er de link der blev udsendt under "Mere om Ubuntulinux" på
http://wiki.sslug.dk/M%C3%B8de_d._31_januar_2005
ganske brugbare:

    * http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=4825 -> Dansk anmeldelse
af Ubuntulinux
    * http://www.ubuntulinux.org -> Ubuntu's officielle hjemmeside.
    * http://www.tuxme.com/node/315 -> Tilpasning af Ubuntu
    * http://www.ubuntuguide.org/ -> Uofficiel Ubuntu guide

Hurtigudgaven til en UbuntuLinux CD:
> For dem der gerne vil have en Ubutulinux CD tilsendt, kan sende en
> frankeret svar-kuvert til Jesper Krogh (email-til-Jesper for en
postadresse).
Langsomudgaven:
Med ca 1 måneds ventetid kan du gratis bestille en UbuntuLinux online på:
http://shipit.ubuntulinux.org/

For at få direkte hjælp som i aftes - se SSLUG's kalender, hvor
Kulturcafeens arrangementer ikke angives:
http://www.sslug.dk/adict/mgroup.php?showfuture=1 samt alle "sidste mandag
i måneden" hvor Kulturcafeen, Holmbladsgade 99, Kbh.S. har tilsvarende
arrangementer.

Som svar på status over aftnens møde - så oplevede jeg også manglen på
stærke hjælpere.
Selv tog jeg mig af gode grunde af de mere rene installationer, så set fra
min side ville en opdeling ikke have hjulet så meget - der var simpelthen
for mange specielle maskiner og irregulære installationer i forhold til
antal stærke hjælpere. Dog vil jeg sige at dem der var, klarede det flot
med hårdt arbejde - og mange nye brugere lød tilfredse.

> Der var:
> * En bærbar med defekt CD'romdrev og intet netværksinterface. Den nåede
>   heldigvis aldrig så langt i installationen at den fik ødelagt det
>   eksisterende system.
> * En spritny IBM bærbar, hvor NTFS filsystemet var splittet ud på disken
>   og XP nægtede at defragmentere det og qtparted derfor nægtede at
>   rezise det. (Partition magic blev rådet).
> * En IBM netvista, som på en eller anden måde ikke fangede CD-romdrevet
>   efter installationen var sparket igang. Der må virkeligt have været
>   noget mærkeligt hardware i den maskine.
Mig bekendt blev der installeret en Ubuntu på denne efter en Knoppix
failsafe fik diagnosticeret problemet - og alle features blev slået fra i
bios.

> * En der blev rådet til ikke at installere Linux, da der ikke var fri
>   diskplads at gøre godt med på systemet.
Endelig var der:
* To stationære, der efter succesfuld installation ikke nåede at få
netadgang, men ejerne vil vende tilbage næste "sidste mandag i måneden".

> * En med en succesfuld installation, men gode råd var dyre, da han gerne
>   ville lave video-chat med MSN.
Desuden en nyere Mackintosh, som viste sig brugbar, og ejeren fik råd til
at lave backup samt fik en Ubuntu med hjem.

> Ellers tror jeg at der var success ved de fleste.
Ja, så vidt jeg talte op var der derfor 11 komplette basal-installationer,
2 delvise - og kun en tilmeldt udeblev.

hilsen

Phillip
f/ Kulturcafeen.dk