Re: [NOVICE] Linux hjemmeserver

Karl Erik Jessen wrote:
Serveren skal bruges som fil- og webserver for 2 voksne og 1 barn. Desuden vil jeg gerne eksperimentere med CMS, så følgende serverfunktionalitet skal som minimum være tilgængelig:

* web, incl. php
* samba og eller ftp
* database (mySQL)

Jeg har haft alt dette kørende på en 90 MHz Pentium, dog kørte jeg "kun" 10 Mbps på LAN-delen... Det eneste der kørte lidt langsomt var CMS-delen der kørte nogle af mine egne Python-scripts der lavede nogle beregninger under Zope. Men jeg brugte den så heller ikke til nogle avancerede ting, men det er min forståelse at du heller ikke skal det.

1. køb endelig 64 bit CPU, når du nu skal køre linux, der jo udnytter 64bit

Det er der imo ingen grund til.

2. Vedr. RAM: alt over 256 MB er spildt på en linux.

Sikkert med de krav du har... :-)

ps. de to tilbud jeg har fået er:
64bit: Athlon64 2800 + Gigabyte K8VT800M (876 + 516 kr. ex.moms)
32bit: Semperon 2400 + Gigabyte 7VM400AMF (436 + 476 kr. ex.moms)

Jeg vil gerne give mit besyv med til nogle råd til en hjemmeserver:
1) Vælg ikke det nyeste hardware; ikke medmindre du er til kernekompilering og den slags.
2) Køb 2 store harddiske og brug den ene til backup (det er det nemmeste, du kan sikkert også gå efter noget RAID, men det har jeg ikke speciel erfaring med)
3) Køb noget der er _lydløst_ medmindre du skal have det stående et sted _langt_ væk fra alt andet... .-)
4) Brug Debian (og her er der sikkert mange der vil sige at til en nybegynder er der mange andre der er bedre), og benyt i så vid udstrækning kun stadard stable pakker, så undgår du at skulle opdatere hele tiden og fixe problemer osv...
5) Brug nogle ekstra kroner på en strømforsyning med to blæsere i (og gerne nogle der kan justeres hvis du bekymrer dig om lydniveauet); de sidste tre gange jeg har brændt min hjemmeserver af har det været 2 x strømforsyning og 1 x CPU-blæser
6) Køb også gerne en dobbelt CPU-blæser

5 og 6 kan muligvis undværes hvis du sætter noget op til at monitorere blæserne, men det er ikke sandsynligt at det bare spiller på en Debian stable. :-)

Med venlig hilsen Preben