Re: [NOVICE] Partition Magic

Du starter med at installere Win98se
Du bør nok konvertere til FAT32 (noget med max diskstørrrelse)
Dernæst bruger du Partition Magic til at skabe en partition til Win2K.
Det kan være NTFS eller FAT formateret. Jeg husker ikke om Win2K
med NTFS kan sameksistere med Win98se med FAT16 eller FAT32,
så prøv evt. med FAT først, og konverter til NTFS bagefter.
Før du installerer Win2K kan du udmærket forberede min. 2 partitioner
til Linux.(nemlig / og swap).
Så installerer du Win2K, hvor du bliver guided m.h.t. partitionsvalg.
Du får nærmest automatisk en bootmenu med Win98se og Win2K valg.
Sluttelig installeres Linux, der installerer Lilo i MBR (så hut jeg hvisker).
Installationerne kører stort set smertefrit, så det er bare med at prøve det
(Hvis du vælger FAT16 til Win2K er der vistnok en max partitionsstørrelse
på 2GB).
Når du nu starter pc'en vil du se en prompt med teksten Lilo. Hvis du nu
trykker <TAB> ser du valgmulighederne (Linux eller Windows) samt
hvilken tast du kan vælge med. Default vil sikkert være Linux, men det
kan du ændre i Lilos konfigfil, hvis du vil. Hvis du vælger Windows (tror
det er d for dos), så kommer du frem til Win2K bootmenuen, hvor du
kan vælge mellem Win98se og Win2K.
Begge bootmenuer har indbygget en timer på nogle sekunder,

/peter

En windows2000 installation kan bootes fra CD-rom; ja, men er det almindeligvis sådan at jeg får mulighed for (guides til) at installere i een af de tomme >partitioner? hvordan sker det? Jeg kan se af noget dokumentation at partionstype skal angives, så det ligger vel i en guide...
Install.-programmet vejleder vel for at win98 OS, i 'den første partition' ikke bliver overskrevet når man installerer et OS mere.

Ved du om windows har sit eget OS-menu valgprogram? Eller hvordan vælger man OS når det er en installeret win98 og win2000 ?
Hvis windows har sit eget OS-menu valgprogram bliver det så ignoreret hvis jeg vælger at installerer Lilo i slutningen af linux installation.
(Af noget dokumentation kan jeg se (og som du har antydet) at det kan angives overfor Lilo hvilke OS det er relevant at kunne starte)

Hilsen Erik

----- Original Message ----- From: "Peter Andersen" <sslug@sslug>