Re: [NOVICE] Linux hjemmeserver

I sslug.novice, skrev Karl Erik Jessen:
>  I går gik jeg ind til Zitech, og rendte ind i noget så sjældent som en
>  PC-butik-ekspeditent, der selv har en Linux kørende derhjemme. Han gav
>  et par råd, som overraskede mig, og som jeg gerne vil have jeres
>  kommentarer til:
>
>  1. køb endelig 64 bit CPU, når du nu skal køre linux, der jo udnytter 64bit
>  2. Vedr. RAM: alt over 256 MB er spildt på en linux.
>
>  Ad.1 får det prisen op over det som jeg (og husets budgetansvarlige :-))
>  egentlig forstillede. Er det så tåbeligt ikke at købe 64bit at det er de
>  ca 700 kr ekstra værd? Uanset hvad man køber kan man jo altid
> [...]

Det er også korrekt. Men hvis du nu har et brugsscenarie hvor du aldrig
kommer til at bruge over 128 mb ram, så er 256 mb jo alt rigeligt. Så
det afhænger fuldstændigt af brugen. Hvis der er rammangel i maskinen,
så vil du kunne oplever flerdobling af hastigheden ved at putte mere i.

Da ram er så billig, ville jeg købe en 512 mb klods.. uden nogen speciel
argumentation.

Jeg har rodet med Linux maskiner der har brugt flere GB ram (og sagtens
kunne have udnyttet mere), så 2 er i al fald en grov unuanceret generalisering
af virkeligheden.

Danmark har fået sit eget Mozillaforum: