Re: [NOVICE] Linux hjemmeserver

On Thu, 03 Feb 2005 11:13:19 +0100, Karl Erik Jessen <sslug@sslug> wrote:

Jesper Krogh wrote:
Da ram er så billig, ville jeg købe en 512 mb klods.. uden nogen speciel
argumentation.
Jeg ender med at købe udgaven med 32bit CPU, men med 512 Mb RAM isf. 256 og strømforsyning med 2 blæsere - for støjens skyld. Alle jeres svar (tak for dem) har genereret et par yderligere spørgsmål, som jeg vil samle sammen her:

Yderligere støjdæmpning (fleece måtter, elastikophæng til HD ol.) - er det besværet og pengene værd.
I nogle tilfælde JA! -men det kommer meget an på hvad, der er den kraftigeste støjkilde.
Er det den "bagerste" blæser i strømforsyningen gi'r hverken elastikker eller fleece nogen hørbar dæmpning.
-Ellers er det ganske fortrinligt.
Maskinen skal stå i vores arbejdsværelse, så den SKAL være stille.
Vælger du en blæsekøler til CPU'en vil jeg anbefale Zalman CNPS 7000 Cu hvis bundkortet og CPU-soklen kan bære det CuAl hvis du er i tvivl.
Er det en nyere udgave af en AMD Athlon XP du har købt kan den mod'es så den giver sig ud for at være en Mobile -altså en der kan drosle clockfrekvensen ned efter behov.

Valg af distribution: Nogle foreslår Debian, andre Ubuntu. Jeg har selv en overgang brugt Mandrake som desktop. På linuxpusher har jeg set SOL: Server Oriented Linux (http://www.sol-linux.com). Mit krav er at det skal være nemt og stabilt - og den behøver ikke at skulle opdateres hver anden dag.

Hvad siger i?
Vælg en der har været "stor" længe, så har du de bedste muligheder for at få hjælp.

--

Med venlig hilsen
/Zmit/