Re: [NOVICE] Oprettelse af internetforbindelse

On Sun, 23 Jan 2005 13:49:07 +0100
 Frank Damgaard <sslug@sslug> wrote:
On Sat, Jan 22, 2005 at 06:17:17PM +0100, KARSTEN wrote:

- /etc/resolv.conf er et "empty document". Hvordan foretager jeg angivelsen af DNS-server? Skriver jeg ganske enkelt på det blanke ark: nameserver 193.162.146.9? (eller hvad IP-nummeret nu er)

ja, men normalt vil de fleste distributioners pppd opsætning
automatisk udfylde filen. Dit problem er før du får forbindelse.

- hvad er "minicom"? Run command svarer "sorry".

installer programmer, det er nok ikke installeret. minicom anvendes til at "snakke" med modemet

- på /var/log ligger der adskillige mapper og filer. Eksempelvis filen "lastlog", den består af 52 sidder fulde af #'er. Eller filen "localmessages", en udskrift dag for dag og minut for minut. Den ender med linjerne:
Dec 12 12:50:10 linux pppd {7366} pppd 2.4.2 started by root, uid 0
Dec 12 12:50:11 linux pppd {7366} Connect script failed
Dec 12 12:50:12 linux pppd {7366} Exit

det er bla. linierne med "pppd" logs du er interreseret i, og at "connect script failed" kunne tyde på at du skal bruge
"minicom" for at teste dit modem.

Den skal reagerere på "AT" kommandoer. Derefter skal
den kunne ringe op.
Måske "kinternet" bruger er forkert connect script.
Du skal anvende automatisk/direkt PPP tilkobling til de
fleste danske internetudbydere.

Er du sikkert på at du har fortlat dit modem det korrekte
/dev/xxxxxxx som linuxant driveren opretter?

--
mvh Frank Damgaard |

HALLELUJA! Søndag aften ved 22-tiden lykkedes det – der var ikke et øje tørt. Tak for alle bidrag. Jeg vil nu fortælle, hvad det var, der manglede.

I YaST Modem Setup gik jeg opsætningen efter endnu en gang. Jeg rettede tre ting:
1. Modem device forbindes med porten /dev/ttySHSF0, hvilket ikke er en af de forud angivne valgmuligheder. Når det faldt mig ind at skrive dette, var det fordi jeg havde fulgt et råd fra SuSE’s hjemmeside – SUSE Linux Portal. Under overskriften Collecting Modem Information stod der:
”Enter the command ”cd /tmp”
Enter the following commands:
wvdialconf /dev/null > info.txt
lspci –v >> info.txt
lspci – n >> info.txt
modprobe isa-pnp
cat /proc/isapnp >> info.txt
setserial –ag /dev/ttyS? >> info.txt
cat /proc/bus/usb/devices >> info.txt
lsmod >> info.txt”
Resultatet af alt dette er en fil på /tmp/info.txt. Den er interessant, fordi der øverst på første side, der er fem sider, står ”Found a modem on /dev/ttySHSF0”.
2. Select ISP. Der vælges et land fra listen, men Danmark er ikke nævnt. Jeg ændrede Czech Republic til Germany … hvad er mon bedst – måske har det ingen rolle spillet.
3. Connection Parameters. Jeg fjernede x’et i boksen ud for Automatically Retrieve DNS. Når man gør det, er to felter nedenfor ikke mere tonet grå. Felterne hedder Name Server, First hhv. Second. Jeg angav dette: 195.82.195.101 hhv. 129.142.7.101, hvilket er IP-adresserne til get2net’s DNS-server. Denne oplysning fik jeg ved at ringe til Tele2’s support.

Herudover skal man lige huske at trykke på det lille stikkontakt-ikon (KInternet), så sker der nemlig noget. Det lille lyn kommer nu igen et lidt længere øjeblik, og derefter ses to stik, der sidder sammen, nu er forbindelsen etableret.

Således kunne jeg søge for første gang på Konqueror.

Hilsen Karsten