Re: [NOVICE] Ubuntu oven på en Mandrake

Jeg er blevet træt af min Mandrake, og ville derfor gerne installere Ubuntu. Men installationsprogrammet er jo ikke helt så novice-venligt som Mandrakes. Jeg har en Windows XP partition som jeg gerne vil beholde, en swap og to linux-partitioner. Hvordan installerer jeg bedst muligt Ubuntu oven på dette? Skal jeg slette alle tre linux-partitioner (inkl. swap) og installere Ubuntu oven på dette? Hvad så med swap? Hvis jeg sletter de to linux-partitioner (eksl. swap), ser det ud til at jeg har to uafhængige tomme partitioner... Hvordan gør jeg det bedst?

Under installationen skal du vælge om du vil: - bruge hele disken eller - manuelt vælge partitioner (Vælg den!)

Her kan du for hver partition vælge om - og hvordan den skal bruges.
For hver partition, du har:
1. vælg partitionen
2. enter -> brug som (angiv type, fx ext3) -> færdig m part.
3. enter -> vælg om partitionen skal formatteres
4. vælg mount point for partitionen (fx /)
Så vidt jeg husker... Det er ganske brugervenligt, synes jeg :)

Hvis du vil slette mandrake, kan du jo bare bruge de samme partitioner, som mandrake brugte. Ellers er du vel nød til at skrumpe en ellere flere partitioner. Det har jeg ikke prøvet.

mvh
Henrik