Re: [NOVICE] Tråløst net (DWL-610) under Ubunt u

On Tue, Feb 08, 2005 at 08:23:18PM +0100, Niels Hansen wrote:
> Jeg har netop installeret Ubuntu uden problemer - meget positiv oplevelse.
>
> Nu har jeg et D-Link DWL-610 CardBus trådløst netkort, som Ubuntu ikke
> understøtter. Jeg har søgt på Google for at finde ud af hvordan jeg får
> det understøttet, og det ser slet ikke så svært ud. Men nu er jeg meget
> ny i Linux, så det virker mere eller mindre sort for mig.
>
> Jeg kunne godt tænke mig, hvis der er nogen der gidder kigge lidt på de
> sider jeg henviser til herunder, og måske give mig en dansk
> begynder-guide til hvordan jeg gør...
>
> Jeg har på http://www.canit.se/~oli/wl/ fundet en guide til at
> [...]

1. check at det kort du har også har det rette chipsæt .
   Producenterne har det med at sælge ny hardware under
   samme navn.

2.
Jeg er lidt skeptisk med rtl8180 driveren, det var så vidt
jeg husker en binær driver der muligvis kun virkede
med nogle bestemte redhat kerner (rh7.3 og rh9.0)
Det er aldrig lykkedes mig at anvende rtl8180 driveren
da jeg ikke har en af de to redhat distributioner.
Og på andre distributioner fejler installationen.
Der er nogen der forsøger at reverse-engineere rtl8180 driveren
se status på http://sourceforge.net/projects/rtl8180-sa2400
og http://sourceforge.net/projects/rtl-ddp
men indtil videre vist ikke direkte anvendbar.

Jeg har et andet kort også med rtl8180 kørende med "ndiswrapper"
som anvender winXP driveren under linux.
Jeg har dog ikke prøvet dette med ubuntu, men det burde virke.

Har du kernel-headers mv. installeret så er ndiswrapper
normalt rimelig let at installere hvis man følger vejledningen.
http://ndiswrapper.sourceforge.net/
Muligvis debian-pakken til ndiswrapper kan fungere hvis
den ikke findes i ubuntu.

--
mvh Frank Damgaard  |