Et par newbie spørgsmål

Hej,

*nu* skal det være.
Et seriøst forsøg på at begynde at gradvist flytte min pc-brug fra
Windows til Linux. Så meget som det nu lader sig gøre. Helt slippe af
med Windows kan jeg nok ikke. Ungernes pcspil, Pocketpc, netbank lader
sig måske ikke flytte.

(Ok, jeg kunne selvf. starte med mit mailprogram. Men ikke i dag. Så
Outlook it is ;-)

Jeg har valgt at starte med Mandrake 10.1.
Jeg har leget lidt med den siden omkring version 7, men det er aldrig
blevet til så meget andet end at installerer den og så stop.

For det virker jo som en rigtig uoverkommelig opgave at skulle til at
finde Linux alternativer til alle de mange Windows applikationer man er
vandt til at bruge.

Men nu gør jeg forsøget.

De første par små spørgsmål har meldt sig:

1. Under opstart får jeg "Igangsætter grænsesnit eth0 mislykkedes". Bør
jeg være bekymret? Når KDE er i gang har jeg et fint lille ikon i
nederste højre hjørne, som fortæller mig at "Netværket er oppe på
grænsesnittet eth0". Så det lyder jo til gengæld godtnok.
Internetforbindelsen virker for øvrigt fint nok og jeg har ikke noget
lokaltnetværk. Det er en standalone pc med et netkort udelukkende til
brug ifbm. adsl.

2. I windows kan jeg afspille lydcd'er fra både mit cddrev og mit
dvddrev. I linux få jeg ingen lyd, hvis jeg bruger cddrevet, kun fra
dvddrevet. Jeg synes engang jeg har læst noget med at Linux *skal* have
et kabel fra drevet til lydkortet for at kunne producerer lyd. Er det
korrekt og, hvorfor igrunden? Desuden synes jeg lyden fra en cd lyder
temmelig "slatten" i forhold til når jeg afspiller den samme cd i
Windows. Kan det være et driver spørgsmål, eller et afspiller sprøgsmål.
Jeg bruger KcCD. Og mit lydkort er et Avance AC'97 Audio (Medion
standardpc).

3. Når jeg lukker Linux ned, slutter den med at skrive "Power Down" og
så ikke mere. Den slukker ikke selv for pc'en, som Windows gør. Så jeg
skal bukke mig *helt* ned og selv trykke på knappen :-) Kan det løses så
Linux kan slukke selv?

--
Jan