Re: [NOVICE] Et par newbie spørgsmål

Jan Andersen wrote:

> [...]
> Outlook it is ;-)
>
> Jeg har valgt at starte med Mandrake 10.1.
> Jeg har leget lidt med den siden omkring version 7, men det er aldrig
> blevet til så meget andet end at installerer den og så stop.
>
> For det virker jo som en rigtig uoverkommelig opgave at skulle til at
> finde Linux alternativer til alle de mange Windows applikationer man er
> vandt til at bruge.
>
> Men nu gør jeg forsøget.
>
> De første par små spørgsmål har meldt sig:
>
> 1. Under opstart får jeg "Igangsætter grænsesnit eth0 mislykkedes". Bør
egentligen inte, men det är irriterande. Hjälper _ofta_ med
MII_NOT_SUPPORTED=yes i kortets config-file, se nedan

sslug@sslug bnl]$ cat /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=dhcp
ONBOOT=yes
METRIC=10
MII_NOT_SUPPORTED=yes
sslug@sslug bnl]$

> 2. I windows kan jeg afspille lydcd'er fra både mit cddrev og mit
> dvddrev. I linux få jeg ingen lyd, hvis jeg bruger cddrevet, kun fra
> dvddrevet. Jeg synes engang jeg har læst noget med at Linux *skal* have
> et kabel fra drevet til lydkortet for at kunne producerer lyd. Er det
> korrekt og, hvorfor igrunden?
Tror jag inte, jag får ljud från både cd och dvd. kscd kan välja cdenhet i
konfigureringen. med den verkar inte automatisk begripa att man kan ha 2
cd-enheter...

> Desuden synes jeg lyden fra en cd lyder
> temmelig "slatten" i forhold til når jeg afspiller den samme cd i
> Windows. Kan det være et driver spørgsmål, eller et afspiller sprøgsmål.
> Jeg bruger KcCD. Og mit lydkort er et Avance AC'97 Audio (Medion
> standardpc).
Prova xmms, där finns equalizer, om ditt ljudkort stöder det.

> 3. Når jeg lukker Linux ned, slutter den med at skrive "Power Down" og
> så ikke mere. Den slukker ikke selv for pc'en, som Windows gør. Så jeg
> skal bukke mig *helt* ned og selv trykke på knappen :-) Kan det løses så
> Linux kan slukke selv?
Usch, du har framför dig en testperiod med att klura ut vilka parametrar du
skall skicka in till kärna vid boot, via lilo.

acpi=force apm=power-off funkar på min gamla dell PII 350
acpi=ht funkar på min dell c600 laptop

läs på om acpi och apm och ha tålamod.
kör du lilo, så glöm inte att uppdatera med 'lilo' som roo efter du ändrat i
lilo.conf

/Björn
http://lundin.homelinux.net
Registered Linux User No. 267342 <http://counter.li.org>