Re: [NOVICE] Et par newbie spørgsmål

Jan Andersen wrote:

> Hej,
>
> *nu* skal det være.
> Et seriøst forsøg på at begynde at gradvist flytte min pc-brug fra
> Windows til Linux. Så meget som det nu lader sig gøre. Helt slippe af
> med Windows kan jeg nok ikke. Ungernes pcspil, Pocketpc, netbank lader
> sig måske ikke flytte.

Men det er da et forsøg værd!

> (Ok, jeg kunne selvf. starte med mit mailprogram. Men ikke i dag. Så
> Outlook it is ;-)

Det kommer nok når du finder udaf hvor meget bedre de gængse mailprogrammer
til Linux er.
> Jeg har valgt at starte med Mandrake 10.1.
> Jeg har leget lidt med den siden omkring version 7, men det er aldrig
> blevet til så meget andet end at installerer den og så stop.
>
> For det virker jo som en rigtig uoverkommelig opgave at skulle til at
> finde Linux alternativer til alle de mange Windows applikationer man er
> vandt til at bruge.

Der er mange, og der kommer flere hver dag.

> Men nu gør jeg forsøget.
>
> De første par små spørgsmål har meldt sig:
>
> 1. Under opstart får jeg "Igangsætter grænsesnit eth0 mislykkedes". Bør
> jeg være bekymret? Når KDE er i gang har jeg et fint lille ikon i
> nederste højre hjørne, som fortæller mig at "Netværket er oppe på
> grænsesnittet eth0". Så det lyder jo til gengæld godtnok.
> Internetforbindelsen virker for øvrigt fint nok og jeg har ikke noget
> lokaltnetværk. Det er en standalone pc med et netkort udelukkende til
> brug ifbm. adsl.

Jeg vil ikke bekymre mig, når det nu virker alligevel.

> 2. I windows kan jeg afspille lydcd'er fra både mit cddrev og mit
> dvddrev. I linux få jeg ingen lyd, hvis jeg bruger cddrevet, kun fra
> dvddrevet. Jeg synes engang jeg har læst noget med at Linux *skal* have
> et kabel fra drevet til lydkortet for at kunne producerer lyd. Er det
> korrekt og, hvorfor igrunden? Desuden synes jeg lyden fra en cd lyder
> temmelig "slatten" i forhold til når jeg afspiller den samme cd i
> Windows. Kan det være et driver spørgsmål, eller et afspiller sprøgsmål.
> Jeg bruger KcCD. Og mit lydkort er et Avance AC'97 Audio (Medion
> [...]

Jeg gætter på at det er fordi Windoze kører strømmen af musik gennem
IDE-interfacet menens Linux bruger audiokablet, så tjek om du har et kabel
på cd-drevet.

> 3. Når jeg lukker Linux ned, slutter den med at skrive "Power Down" og
> så ikke mere. Den slukker ikke selv for pc'en, som Windows gør. Så jeg
> skal bukke mig *helt* ned og selv trykke på knappen :-) Kan det løses så
> Linux kan slukke selv?

Det har sikkert noget med ACPI at gøre. Som standard er Mandrake sat op til
noget HyperTreading.
Tjek hvad der står i lilo. Det kan du gøre med Mandrakes Kontrol Center.
Under hovedpunktet "opstart", vælger du "Opstartsindlæser".
Derefter vælger du "næste" og du får en liste over dine bootmuligheder. Du
skal nu vælge "Ændr" til de punkter der har med linux at gøre og under
punktet vedhæft står noget ala følgende "devfs=nomount acpi=on
resume=/dev/sda7 splash=silent"
Hvis der står "acpi=ht" så skal du ændret ht til on. og derefter afslutte.
Så skulle der virke.

--
Gert
http://real.men.use.linux.dk