Ingen lyd i Mandrake 10.0 Community

Hejsa - jeg har ingen lyd på min mandrake hvilket jo er lidt trist.....

KDE starter op med følgende :
Sound server informational message:
Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (Is a directory)
The sound server will continue, using the null output device.

Lydkortet er et SB Live! Value og maskinen er en Dell Dimension 8300.

Jeg tror snart jeg har været en del forskellige forsøg igennem uden det helt
store held... :)

Såfremt dump af diverse ønskes for at afklare problemet skal jeg flux
fremsende det :)

På forhånd tak!

--
With kind regards