Bud på et mailprogram mm.?

Nå, men jeg skal jo til at finde nogle linux alternativer til mine
windows applikationer.

Jeg tror jeg vil starte med mail, news & browser.

Har i nogen gode bud på:

Mail.
I windows bruger jeg Outlook.
Så det burde vel ikke være så svært at finde et godt alternativ :-)
Det skal kunne checke flere konti.
Man skal kunne lave rules, ala. automatisk sortering i diverse
foldere/mapper af indgående post.
Det må gerne være muligt at opsætte flere afsender-emailadresser, med
mulig for let at skifte imellem det.
Det må gerne være meget konfigurebart. Jeg kan godt lide at "nørkle".

News.
Jeg har brugt Forté Agent i over 8 år, så jeg synes jeg er godt vandt.
Findes der en Linux newsreader, som er ligeså fantastik som Agent ?

Browser.
Tja.. Internet Explorer igennem alt for lang tid.
Hvad er godt i Linux. Mozilla, Firefox eller hvad det nu er den hedder,
eller...?

--
Jan