Basale kommandoer i Linux jvf. Debianguiden

Hejsa

Jeg sidder og læser i Debianguiden om basale kommandoer.
Det første eksempel er kommandoen ls:
sslug@sslug:~$ ls -l /usr/

Hvad står -l for?
Jeg har ikke læst hele guiden igennem, så måske står det et andet sted?!
Og hvad med -a, -R, -r?
Er det noget som er endnu mere basalt en "Basale kommandoer"?

Måske kan jeg også lige snige et gammelt spørgsmål ind om rettigheder.
Jeg vil gerne ha' ændret en rettighed på en UFD-folder (min mp3-spiller som jeg tidligere fik hjælp til at mounte).
Lige nu kan jeg kun tilgå den, hvis jeg logger på som root i en terminal.
Jeg kunne godt tænke mig at kunne komme ind på den som "mig" og ikke som root.
Senere vil jeg så stille et spørgsmål om at få afspilleren mountet automatisk når jeg sætter den i et usb-stik. :-)

--
Martin Jochimsen