Re: [NOVICE] Basale kommandoer i Linux jvf. Debianguiden

Martin Jochimsen wrote:
Hejsa

Jeg sidder og læser i Debianguiden om basale kommandoer.
Det første eksempel er kommandoen ls:
sslug@sslug:~$ ls -l /usr/

Hvad står -l for?

Vistnok "long format". Prøv at se forskellen på ls -1 og ls

Jeg har ikke læst hele guiden igennem, så måske står det et andet sted?!
Og hvad med -a, -R, -r?

-a = all dvs. den viser også filer, der ellers ville være skjult. Under Linux er det normalt at skjule filer ved at give dem et navn, der starter med punktum. De fleste filer af den type er konfigurationsfiler i din hjemmemappe.

-R = rekursivt. Viser også filer i undermapper.

-r = reverse = omvendt rækkefølge

Den bedste måde at lære det på, er faktisk at prøve at køre ls med de forskellige parametre og se forskellen.

Hvis der er en kommando, hvor du er i tvivl om parametre, så prøv at køre den med --help. F.eks ls --help

En anden mulighed er at prøve at læse manualen:

man ls

Er det noget som er endnu mere basalt en "Basale kommandoer"?

Måske kan jeg også lige snige et gammelt spørgsmål ind om rettigheder.
Jeg vil gerne ha' ændret en rettighed på en UFD-folder (min mp3-spiller som jeg tidligere fik hjælp til at mounte).
Lige nu kan jeg kun tilgå den, hvis jeg logger på som root i en terminal.
Jeg kunne godt tænke mig at kunne komme ind på den som "mig" og ikke som root.

I min /etc/fstab har jeg denne linie:

/dev/sda /mnt/mp3 auto noauto,owner,user,rw 0 0

Du skal naturligvis lige tilrette den til det korrekte device og mountpoint for dig.

Senere vil jeg så stille et spørgsmål om at få afspilleren mountet automatisk når jeg sætter den i et usb-stik. :-)

Sådan noget bruger jeg ikke, så det må andre hjælpe med.

Med venlig hilsen

Ole