Hvad er localhost?

Jeg er stødt på det nogen gange i linix sammenhæng, men kan ikke rigtig placere det.

Det har vel noget at gøre med at linux bruger TCP/IP protokollen.

Jeg prøver at få gang i samba på mandrake10.1 og skrev smb:/lokalhost/. for at se om jeg kunne finde andre pc'er, men blev stoppet af en forespørgsel og brugernavn og adgangskode fra "lokalhost".

(jeg har fundet en manual til samba, så det er jeg igang med)

Jeg prøvede alle de kominationer jeg har brugt til linux-boxen( root og div. brugere), men ingen af den gav pote.

Nu er det så at jeg undrer mig over: hvor er den "localhost" der beder om adgangskode? Er det min computer, ADSL-routeren til mit internet eller hvad?

Kan man finde adgangskode-oplysningerne i en eller anden conf-fil?

Jeg har koblet 2 win98 sammen til netværk med printerdeling, men linux kræver lidt mere arbejde før jeg får fat i det basale.

Mvh
Anders