Re: [NOVICE] Tegnet Ø i dosemu

On Sat, Feb 19, 2005 at 06:00:44PM +0100, Ejner Borgbjerg wrote:

> Jeg har på en nyinstalleret Ubuntu hentet pakken dosemu 1.2.1-3.
> I min .dosemurc skriver jeg
> $_layout="dk"
>
> ($_layout="dk-latin1" har jeg også prøvet, det giver det samme).
>
> Alt fungerer egentlig fint, mit eneste problem er tegnet Ø (oe).
>
> Det vises som et stort Y med to vandrette streger henover den "lodrette
> nederste del". Nærmest en slangebøsse.

I "dosemu" kaldet fra en xterm (i X) er æøå ok.

Med det er med "xdosemu" ikke ?

Se http://www.tldp.org/HOWTO/DOSEMU-HOWTO-7.html#ss7.4
og http://www.sslug.se/emailarkiv/teknik/1999_09/msg00613.html

Der skal bruges et specielt font til xdosemu, ellers vise "ø" som
i codepage437 (cent)
Jeg har i ~/.dosemurc :

  $_X_font = "vgadk"
  $_layout = "dk"

Og du skal have vgadk installeret (dvs. selv lave denne font)
Dvs. kopier vgadk.pcf  til /usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc
og lav "mkfontdir" i dette katalog (directory).
Derefter tilføj vgadk til /etc/X11/fonts/misc/xfonts-dosemu.alias
og hvis du ikke vil genstarte X, så lav "xset fp rehash"

Jeg lavede i  1996 en vgadk du kan hente her:
http://home3.inet.tele.dk/frda/src/vgadk.zip
Den er måske ikke så pæn som den nye "vga.pcf" men ellers
må du selv tage vga.pcf og tilpasse codepage 850 eller 865.

--
mvh Frank Damgaard  |