Re: [NOVICE] Tegnet Ø i dosemu

Frank Damgaard wrote:

Jeg fik

sslug@sslug ejner]$ echo "æøåÆØÅäëü" | hexdump -C
00000000 c3 a6 c3 b8 c3 a5 c3 86 c3 98 c3 85 c3 a4 c3 ab |................|
00000010 c3 bc 0a |...|
00000013
sslug@sslug ejner]$

Ovenståede erUTF-8 (2 byte koder til æøåÆØÅ-..) for gør jeg
følgende:

echo "æøåÆØÅäëü" | recode iso8859-1..utf-8 | hexdump -C
00000000 c3 a6 c3 b8 c3 a5 c3 86 c3 98 c3 85 c3 a4 c3 ab |æøåÃ.Ã.Ã.äë|
00000010 c3 bc 0a

dvs jeg får konvereret mit latin1 til UTF-8.

Problemet er sikkert at dosemu ikke kender til flerbyte tegnsæt som UTF8.

Det ser jo ret forskelligt ud fra dit output. Hvilken opsætning taler vi da om ?

Mon det ikke er de berygtede UTF-8 opsætninger der ødelægger alt ?
(mere korrekt ødelægger alle programmer som ikke er lavet til UTF-8
 som f.eks. DOS/dosemu)

I debian vælger jeg i locale-opsætning kun de tegnsæt jeg ønsker
og bruger normalt iso-8859-1 (eller iso8859-15)
Jeg har ikke prøvet ubuntu, men den minder om debian, så det vil
undre mig hvis dosemu også driller,men måske ubuntu som standard
vælger utf-8 ?

Hvilke værdier har variablene LANG, LANGUAGE, LC_CTYPE, LC_ALL mfl ? (brug echo $LANG osv.)

FC2:
$LANG = da_DK.UTF-8
$LANGUAGE = en blank linie
$LC_CTYPE = en blank linie
$LC_ALL = en blank linie

Ubuntu:
æøåÆØÅ fungerer perfekt i dosemu.
$LANG = da_DK
$LANGUAGE = da_DK:da:en_GB:en
$LC_CTYPE = en blank linie
$LC_ALL = en blank linie
Under xdosemu accepterer det nævnte program mit ø som et ø, hvilket som sagt er det vigtigste for mig. At Ø så vises som cent-tegn, det har du allerede forklaret, hvordan jeg kan løse ved at modificere en font.

Altså: det ser ud til, at min Ubuntu fungerer på samme måde som din Debian, hvilket jo er rart at vide ;-)

Så nu er mit "problem" jo mere af en akademisk karakter. Jeg kan jo bare køre programmet på Ubuntu...

Men jeg vil jo gerne forstå, hvad det er, der gør forskellen !

På FC2 maskinen, forsøger jeg følgende:

$ LANG=da_DK
$ LANGUAGE=da_DK:da:en_GB:en
$ xdosemu

men den accepterer stadig ikke mit ø som et ø.
Og i dosemu fungerer æøåÆØÅ heller ikke på kommandoprompten.

Jeg ved ikke om mit forsøg på at modificere variablene er den rigtige måde at gøre det på... ?

Og hvis ikke det er disse to variable, der gør forskellen, så må det jo være andre forskelle i opsætninger. Men hvilke mon... ?