Re: [NOVICE] Tegnet Ø i dosemu

On Tue, Feb 22, 2005 at 09:51:30PM +0100, Ejner Borgbjerg wrote:

> FC2:
> $LANG = da_DK.UTF-8
> $LANGUAGE = en blank linie
> $LC_CTYPE = en blank linie
> $LC_ALL = en blank linie
>
> Ubuntu:
> æøåÆØÅ fungerer perfekt i dosemu.
> $LANG = da_DK
> $LANGUAGE = da_DK:da:en_GB:en
> $LC_CTYPE = en blank linie
> $LC_ALL = en blank linie
>
> Så nu er mit "problem" jo mere af en akademisk karakter. Jeg kan jo bare
> køre programmet på Ubuntu...
> Men jeg vil jo gerne forstå, hvad det er, der gør forskellen !

> [...]

du bør nok bruge da_DK.ISO-8859-1 for esplicit at fortælle tegnsæt.
Men det er sandsynligvis globalt langt tidligere at disse omgivelsesvariable
skal anvendes, måske før xdm/gdm/kdm og X startes og måske endda
længe før. Det vedrører jo tastaturindlæsning, og her kan
programmerne ikke selv klare konverteringen, idet de blot
får en række tegn fra underligennede lag. Og det nytter ikke at
sætte til IS8859-1 hvis tegnene stadig kommer som UTF8.

Jeg ved ikke hvor opsætning til dette er i FC2,
men UTF8 bøvlet er en af grundene til at jeg ikke er begejstret
for Redhat/FC. Prøv at "google" lidt om redhat/FC og UTF-8,
der må være andre der har haft generelle problemet med dette
(ikke nødvendigvis med dosmeu) og som har opskriften på
hvor i systemopsætningen man fjerner UTF-8 og ændrer til ISO-8859-15.
(eller ISO-8859-1)

--
mvh Frank Damgaard  |