Inst. af Ubuntu ved siden af Mandrake

Hej,

jeg har winxp installeret på hda.
På hdc (120 GB) har jeg afsat 60GB til Acronis Secure Zone.
De resterende 60 GB er brugt til 6 Mandrake 10.1 partitioner.

Nu er jeg blevet lidt nysgerrige mht. Ubuntu og kunne godt tænke mig en lille
testinstallation af den (jeg har prøvet Live, men vil gerne prøve en "rigtig"
installation.)

Så.. et par spørgsmål.

1. Kan jeg shrinke min /home partition (30GB), og benytte noget plads til
Ubuntu.
2. Er der et værktøj i Mandrake til at ændrer partitioner med?
3. Jeg booter med Lilo. Hvad så når jeg inst. Ubuntu. Får jeg så en grub
klasket oven i min lilo som ligger i mbr? Og vil den kunne finde ud af at
opsætte XP & MDK? Jeg vil jo gerne stadig være i stand til at boote XP,
Mandrake & Unbuntu med én bootmanager.

--
Jan