Re: [NOVICE] Inst. af Ubuntu ved siden af Mandrake

On Wed, Feb 23, 2005 at 09:39:16AM +0000, Jesper Krogh wrote:

> Jeg tror at det er noget du manuelt skal rode med bagefter. Ubuntu
> finder sikkert kun windows installationen og klasker så Grub op i en
> konfiguration der kan boote den og ubuntu.

Jeg har prøvet ubuntu-64, winXP, ubuntu-32 og debian/testing installation
på samme harddisk, og installeret i ovenstående rækkefølge.
Ubuntu+debian finder alle de foregående OS og tilføjer til grub,
men nu bruger disse som standard Grub.
Jeg har ikke prøvet kombineret med lilo, men det bør også kunne
fås til at virke, men bedst er måske helt at skifte til Grub ?

Jeg havde lidt problemer med WinXP der ikke vil boot'e korrekt
efter ubuntu-32 installationen. Lidt roden rundt i kommandoprompt
i winXP (gys) og lidt ekstra parametre på grub fik winXp til at virke
igen. Problemet var muligvis den #&@!$¤¤ partitionsværktøj i ubuntu/debian
der er lidt for brugervenlig og ikke vil lade den extended partition
fylde resten af disken, næh.. lad mig få gode gamle fdisk :)
Dette burde dog ikke være et problem hvis disken allerede er fuldt
udbyttet.

Ellers er det let at tilpasse Grub så den også starter andre
linux installationer, men for en sikkerheds skyld lav
en boot-diskette til både Mandrake og WinXP
(eller check hvordan du kan komme i kontakt med dem via
 installations-CD'eren i rescue-mode).

--
mvh Frank Damgaard  |