Re: [NOVICE] Inst. af Ubuntu ved siden af Mandrake

On Thu, Feb 24, 2005 at 12:16:03PM +0100, Jan Andersen wrote:

> XP siger at det er et "SiS 900-based PCI". Og under "Placering" står der
> "PCI-bus 0, enhed 4, funktion 0".
>
> Det der med enhed 4....
> Når jeg starter ubuntu står der "PCI cannot allocate resource region 4".
> Er der en sammenhæng her?

Kommer an på hvad det er. prøv  "lspci" for se se hvilken hardware der er.
Hvis det er netværkskort så kan det være problemet.
Nogen gange kan det hjælpe at checke BIOS indstillinger.

> Jeg forstår ikke at jeg kan køre Ubuntu live-cd'en uden problemer. Internettet
> virker, X virker. Er det ikke samme kerne, som den der benyttes på deres
> installations cd?

Jeg tror det ikke, jeg syntes også jeg har oplevet små forskelle
fra Live-CD og installation. Kerner er nok ikke oversat med
helt de samme parametre ;-(
Du kan jo prøve at boot'e live-CD og med "lspci" og "lsmod"
prøve at se hvilk(e) module(r) der vedrører netværk.

Nogen gange kan det hjælpe under installation at angive diverse
boot-parametre, afhængig af den hardware man anvender.
(gammel bios, alt for ny hardare osv.)

> Jeg tør slet ikke tænke på, hvilke problemer jeg ellers vil løbe ind i med
> ubuntu, når/hvis jeg fik de to ting løst :-(

problemet er nok at ubuntu ikke har samme mulighed for at teste med
meget hardware som f.eks. SuSE eller Mandrake.

> Det tager ihvertfald hurtigt modet fra en newbie som mig. Og som mangeårig
> Windows bruger så virker min XP jo. Jeg har jo ingen problemer med de
> programmer jeg bruger i det daglige, så jeg søger jo hurtigt tilflugt her
> igen :-)

Det kan nu også drille med Windows hvis hardwaren er nyere end windows
versionen (har lige købt spritny bundkort og WinXP installationen
var ikke 100% let/automatisk, specielt da jeg også skulle bruge
floppy drev jeg ikke havde monteret for at installere drivere
samt at nogle driver er "usigneret" fra MS og der ligefrem advares
mod brug, men der er jo ikke andre... ).

--
mvh Frank Damgaard  |