Re: [NOVICE] WinXP efter Linux?

> Ved ikke om det hører til på novice, men here it goes... :)
>
> En ven af mig har lige installeret Mepis da hans HD var gået i stykker
> og han derfor alligevel skulle installere Win om igen.
>
> Men nu kommer der en besked alá "NTLDR is missing" efter at han har
> prøvet at installere WinXP (efter Mepis). Min umiddelbare reaktion var
> at fortælle ham at han skulle lave en fixboot/fixmbr fra Windows Rescue
> Console, men det virker ikke.
>
> Disklayoutet er noget alá:
>   hda1: 32 GB FAT32
>   hda2: 256 MB linux-swap
>   hda3: 8 GB ext3

> [...]

Jeg har generelt haft bedre held med en omvendt rækkefølge for
installation af Linux og Windows. Altså først Windows og derefter
Linux.

Ntldr er XP's skjulte systemfil, som henter operativsystemet. Den
og en række andre filer skal befinde sig i roden af c-drevet, for at
XP kan boote. Det drejer sig om:

Ntldr
Boot.ini
Bootsec.dos (ved blandet Windows miljø)