Re: [NOVICE] Hvad mangles?

John Poulsen wrote:
Jeg har installeret Ubuntu Linux, har fået det problem at jeg ikke kan
installere programmer, hvor jeg har downloaded sourcekoden, og derefter
altid mislykkedes at installere med /install.sh. Det er mislykeddes med 3
programmer, så jeg har en mistanke om, at jeg mangler en/flere lib* filer
eller lignende.

Hvad skal jeg gøre?

John

Hej John,

jeg kører også Ubuntu. Fra start af er der jo ikke nogen compiler med, dvs. programmet gcc mangler. Prøv at skrive

$ which gcc

- hvis der ikke kommer noget svar, så kan du ihvertfald ikke kompilere noget. Så skal du allerførst hente gcc. Og afhængig af hvad det er for programmer du vil installere, kan der være specielle pakker der kræves, det står dog ofte i installations instruktionerne.

/Ejner