Gimp problem

Jeg forsøger at blive gode venner med Gimp 2.0
Det er ikke nemt !
Når jeg laver en NY med fx en usynlig baggrund
og jeg åbner et billed og kopierer dette billed over i den
nye lavet "form"  "Opret nyt billed" så kan jeg ikke lave den større
eller flytte på den da den så ryger ind under en kant som jeg ikke
kan ophæve.
Er det nogle der ved hvad jeg mener ?
Hvordan kan jeg gøre så jeg kan arbejde med det nyligt kopieret
billed i det ny oprettet form ?

VH
Tux