Re: [NOVICE] Fil server

Jan Hertel wrote:
Prøv at se noget baggrundsinformation (hvor også MU-5000FS er nævnet):
http://www.timhiggins.com/Reviews-190-ProdID-DS101.php  . Læg mærke
til (noget) af hvad der gennemgås og læs også anmeldelser for de
øvrige nævnte produkter og eventuelle kommentarer (fra læsere).

- (Begrænset) hastighed synes at være et (negativt) forhold for "this
little NASty things" (det synes at være tilfældet for Linksys NSLU2)?

Men ikke nødvendigvis for MU-5000FS'eren.

- Prisen for al krævet hardware bør også tages i betragtning (især
hvis man ikke har en ekstern USB (2.0)-harddisk i forvejen).

Helt enig. En USB<->IDE konverter kan fås for ~200 kr svjh. Her er det så vigtigt (synes jeg) at man også betragter levetiden af blæseren i USB<->IDE konverteren; efter hvad jeg har hørt står de ret hurtigt af. Om de er nødvendige ved jeg ikke. Normalt er der ikke blæser i 2.5" USB<->IDE konvertere; her er harddisken så lidt dyrere, men til gengæld siges det at harddiskene også er mere robuste.

Man bør nok også være opmærksom på energiforbruget i levetiden, hvor
en computer-server-løsning måske vil bruge mest?

Igen helt enig. Hvis man skal bruge det som netværksbackup, er det naturligvis ikke så relevant, men hvis man har en enkeltstående fil-server alligevel, så er det sikkert billigere.

> Men regn på det, hvis
prisen betyder noget (det gør den for det meste for mig)?

Ditto. :) Men pris skal altid ses i forhold til hvad man får for pengene samt hvor meget tid man i øvrigt skal bruge på vedligeholdelse. En USB harddisk er uhyggelig nem at skifte når den står af (hvis der altså stadig eksisterer IDE harddiske til den tid :)), og man skal ikke ind og pille i computeren (det samme kan siges om en harddisk-skuffe dog). En USB-harddisk kan ydermere hurtigt tages over til en anden computer hvis det bliver nødvendigt.

Hvis du samler nogle systematiske oplysninger ville det måske være en
idé, at vi laver en wiki herom (NAS/network storage devices eller
"datalagerudstyr til hjemmenetværk")?

Rigtig god idé; hvem stiller én til rådighed? Jeg har ikke rigtig kunnet finde nogle gode reviews af dimmeren, men jeg har bestilt en i et pludselig anfald af momentan sindsyge. :) Om ikke andet kan den overtage min backup-harddisks plads... :)

Med venlig hilsen Preben