Re: [NOVICE] Ubuntu og Firewall

Claus Futtrup skrev:

> Hej Niels et al,

> Jeg er uenig. På Windows har ZoneAlarm reddet mig fra at vidersende en

Ja, men det var så også Windows.
Mailvira burde ikke være en risiko på Ubuntu eller andre Linux'er

> virus (den eneste jeg nogensinde har fået, Sircam, tror jeg nok den
> hedder).

Havde du lukket for port 25, udgående? Eller rutet port 25 til en mailserver
med login?

> Desuden sikrer en firewall (i et vist omfang) på Linux at man
> ikke bliver hi-jacked og ens PC brugt til ulovlige aktiviteter.

Hvordan kan en firewall sikre det, hvis man ikke har andre services end dem,
man bruger?

Det kan den vel kun, hvis den på en eller anden måde blokerer for de
IP-adresser, hackere bruger. Det gør jeg sådan set selv med portsentry. Men
det er alt for drastisk til at inkludere i Ubuntu. Det har kun mig givet
problemer få gange, men den ene gang var det Slashdot, der blev lukket for,
en anden gang Tiscalis DNS-servere. Men hvis jeg havde en liste over
IP-adresser på brasilianske internetcafeer....

> Jeg går også ind for at man kører et antivirus program - for at undgå at
> være smittebærer (og spreder) - uanset om det så måtte påvirke en Linux PC
> eller ej.

Jeg kører virussnag men det er for ikke at overbelaste spamassassin.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug